Papioanele şi-au făcut loc şi în ţinuta femeilor, mai ales a celor de afaceri. Prin anii 1980, femeile de carieră, care activau în domeniul bancar, juridic şi în lumea corporatistă, au adoptat o ţinută foarte conservatoare, asemănătoare bărbaţilor. Ele erau văzute adesea purtând bluze şi cămăşi închise cu nasturi la gât, plisate în faţă şi accesorizate cu papioane. Materialele, culorile, până şi modelele, erau practic aceleaşi.
Russel Smith, editorialist de la publicaţia „Globe and Mail” din Toronto, observa că părererile oamenilor faţă de papion sunt împărţite. Cei „de stânga” consideră papionul un simbol al politicianului conservator; aceşti oameni poate că nu sunt conservatori din punct de vedere economic, dar sunt din punct de vedere social. Smith mai spune că papionul este un indicator al preţiozităţii la care au contribuit din plin filmele americane, fără a fi, neapărat, un însemn al masculinităţii în sensul machismului, ci al unei aristocraţii crepusculare, bolnăvicioase, feminine.
Deşi cravata pare să fie mai importantă ca parte a ţinutei masculine elegante de astăzi, fiind purtată zilnic, în mod obligatoriu, la costumele oamenilor de afaceri şi în unele şcoli papionul revine în modă pentru ţinutele de seară, la cine oficiale, cocktailuri şi nopţi petrecute în oraş. Mesajul pe care vrea să-l transmită este acela că purtătorul aparţine unui palier social care aspiră la recunoaştere publică. În funcţie de context, papionul este un mod de a se diferenţia de ceilalţi, de a impune un anume model aristocratic de existenţă sau doar un semn al arivismului.
Un anume tip de papion, mai exact un soi de sfoară (sau şnur) legată în jurul gâtului (sau petrecută printr-o bucată triunghiulară de piele sau plastic), este purtat şi astăzi de oameni de toate vârstele din America de Sud.
Tradiţionaliştii consideră total nepotrivit să porţi altceva decât un papion atunci când te îmbraci în smoking, însă în industria muzicală se consideră că este la fel de potrivit să porţi şi cravată. Această decizie a marcat divorţul dintre tuxedo şi papion, cele două piese vestimentare fiind acum purtate în combinaţii libere. Nu se miră nimeni să vadă un poet sau un filosof nonconformist purtând un papion cu un sacou banal sau chiar cu un pulover, semn că şi vestimentaţia a intrat în post-istorie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu